Marketingplan, het juiste plan van aanpak!

Marketing is een breed begrip. Nieuwe producten of diensten hebben tijd nodig om de markt te veroveren. Alle activiteiten die hierbij nodig zijn vallen onder het begrip marketing. Marketing geeft zowel het beleid als de bedrijfscultuur weer. Er wordt marktgericht gedacht en eventuele afnemers worden centraal gesteld. Het beleid wordt van begin tot eind in het kader hiervan uitgevoerd, rekening houdend met strategie, marketing mix, etc.

Zonder marketing zal een product niet aanslaan; de markt ontwikkelt en vernieuwt zich voortdurend en hier zult u in mee moeten gaan. Voor een goede marketing dient u rekening te houden met de “vier P’s”: product, prijs, promotie en plaats. Deze dient u uit te diepen in uw marketingplan:

Product: Het product is uiteraard datgene waar het uiteindelijk om draait. U moet immers weten wat u op de markt gaat brengen zodat u uw plan hierop kunt aanpassen. Een aantal vragen die u zich moet stellen zijn onder andere: welk materiaal wil ik gaan gebruiken, welke kleuren, plaatjes of informatie gaat u erop zetten. Voldoet het product wel aan de eisen van de doelgroep. Bij de ontwikkeling van het product moet er vanaf het begin af aan rekening gehouden worden met de marketing opties die later van toepassing zouden kunnen zijn.

Prijs: De prijs die u gaat vaststellen geeft de waarde aan van het product. Hierbij dient u rekening te houden met de kwaliteit, gebruiksperiode, materiaal, after sales services maar uiteraard ook met uw toekomstige concurrenten en vooral ook consumenten. De prijs die u uiteindelijk bepaalt moet dus in verhouding staan tot de kwaliteit.

Promotie: De promotie dient aandacht voor details te hebben, alles moet met elkaar in overeenstemming zijn: de manier hoe u uw kantoor inricht, hoe u klanten aanspreekt en ontvangt. Denk ook bijvoorbeeld aan welke kleding uw medewerkers zouden moeten dragen. Wilt u dat ze zich formeel, informeel of juist naar eigen voorkeur kleden. Kortom zorg dat uw bedrijf en alles erin de uitstraling van uw te verkopen product weergeeft! Zodra dit allemaal in orde is moet u de beste manier vinden om uw doelgroep te benaderen. Wilt u dat de klant naar u toekomt (winkel, markt, promotiehal etc.) of gaat u naar de klant toe middels bijvoorbeeld vertegenwoordiging of een promotieteam. Hierbij moet snel worden nagedacht en goed worden gehandeld omdat het bijna altijd om hoge kosten gaat. Maar natuurlijk kunt u ook via andere middelen de doelgroep die u voor oog heeft bereiken bijvoorbeeld door middel van folders en brochuremateriaal.

Plaats: Plaats en promotie moeten met elkaar overeenkomen. Wanneer u bijvoorbeeld producten aanbiedt via het Internet (ook wel e-commerce genoemd) dan zult u beide onderwerpen in uw website moeten verwerken. Denk hierbij aan een mooi webdesign zeker wanneer uw onderneming ook nog eens onder deze branche valt.

Stap 1Selecteer het type thuiswerk welke u graag wilt uitvoeren

Stap 2Vul de informatie naar waarheid in

Voornaam*:
Provincie*:
E-mail adres*:
De met een asterix (*) gemarkeerde velden zijn verplicht.
Zonder geldig e-mail adres kunnen wij geen contact met u opnemen.